Danube Getty Images 844394778

Flodkryssning Donau till tre huvudstäder - 4 nätter

Publicerad: 16. september 2019

Flodkryssning Donau till tre huvudstäder - 4 nätter

Hur mycket hinner man uppleva på en minikryssning på Donau?

Pia Eriksson - En av våra mest erfarna reseledare ger dig svaren på den frågan nedan.

Dag 1

Resan startade med flyg till Wien och det tog lite mer än en halvtimme att åka från flygplatsen till centrala Wien. Busschauffören släppte av oss vid Schwedenplatz. Där i närheten låg den medeltida källarrestaurangen där vi avnjöt en österrikisk tre rätters lunch. När apfelstrudeln kom in på slutet fanns det inte mycket plats kvar i magen. Sedan promenerade vi tillsammans till hjärtat i Gamla Stan. Där vid Stephansplatz, ligger den berömda Stefansdomen. Utifrån är kyrkan mycket imponerande och särskilt det färgglada taket med 230 000 glaserade takpannor. Det är främst tre sevärdheter inne i Stefansdomen som är lite speciella och som man inte bör missa: Arkitekten Anton Pilgram som låtit föreviga sig själv på väggen som en skulptur, ikonen Maria Pötsch från 1600-talet som sägs ha fällt äkta tårar, samt den mycket detaljerade konstfullt snidade gotiska predikstolen.

Därefter fick vi egen tid att spendera i Gamla Stan. Överallt säljs Mozartkulor och souvenirer med konstnären Gustav Klimts berömda motiv. ”Kyssen” det allra populäraste motivet, kan köpas i alla varianter från magneter, smycken och paraplyer! I början av 1900-talet orsakade flera av hans konstverk skandal vid utställningar, då man ansåg att hans konstverk var alltför erotiska. Idag är hans tavlor bland de dyraste i världen! Naturligtvis blev det några små inköp. Vem kan motstå Mozartkulor? Inte jag i alla fall!

Rederiet Croisis kajplats i Wien ligger vid Donaukanalen och efter egen tid i Wien hämtade busschauffören upp oss vid Schwedenplatz och tog oss till fartyget. Alltid lika spännande att se vilken hytt man fått! Efter hyttinspektion blev det inspektion av resten av fartyget. Croisis kryssningsfartyg är lagom stora, mellan 100-120 passagerare brukar det vara ombord. Efter några dagar känner man igen dom flesta medpassagerarna och det blir lite familjär stämning på fartyget.

Det var sedan dags för middag ombord och det serverades mycket god mat, lika mycket en fröjd för gommen som för ögat. Det är väldigt trevligt det här att man kan välja mellan flera sorters vin till måltiderna. För den som tycker att det kan bli lite för mycket mat på dessa kryssningar, så kan man korsa besticken på bordstabletten- det betyder halv portion. Vill man ha bara ett halvt glas vin gäller det att vara kvick med att säga stopp när dom häller upp!

Dag 2

Efter en god natts sömn och en härlig frukost var det dags för stadstur i Wien. Det började med en guidad rundtur på 1700-talsslottet Schönbrunn. Slottet ligger lite utanför centrala Wien, så det tog ett tag att åka dit. I snitt kommer 8000-10 000 besökare per dag under högsäsong. Som besökare får man inte gå hur som helst, utan det är en guidad tur där bara en del av slottet är öppet. Några av rummen är verkligen imponerande och även helt unika. Det råder inget tvivel om att det inte har sparats på krutet när det gäller den barocka inredningen. Synd bara att man inte får fotografera inomhus, men naturligtvis finns det vykort och böcker att köpa om man vill ha bilder. Allra intressantast var kanske att höra om dåtidens historieförfalskning, hur man målat dit den unge Mozart på en målning- fast han inte var med på bröllopsfesten. Fake news är inget nytt!

Efter Schönbrunn blev det ett guidat besök på Konzerthaus och det var faktiskt intressantare än vad jag föreställt mig, att komma in i dom olika lokalerna och även få höra några musiker repetera.

Stadsturen avslutades sedan på det berömda Café Demel. Där hade bord bokats för vår grupp och fika med bakelse ingick. Jag tog en Mozartbakelse, men många valde Sachertårta förstås. Två berömda konditorier- Demel och Sacher, processade i sju år om vem som hade originalreceptet på Sachertårta. Café Sacher vann, men håller fortfarande originalreceptet hemligt. Österrikarna tar verkligen sina bakverk på allvar!

På vägen tillbaka till fartyget passerade vi grönområdet Prater där världens äldsta pariserhjul ”Riesenrad” från 1897 står på ett tivoliområde. Tydligen jättepoppis för frierier numera. Men det var ingen i gruppen som passade på att ta sig en tur upp och fria.

Dag 3

Nästa dag vaknade vi upp och var i Budapest. Stadsrundtur både med buss och till fots stod på programmet. Fiskarbastionen uppe på höjden i Buda är en utsiktsplats som mer eller mindre är obligatorisk för turister. Matyaskyrkan från 1200-talet beundrade vi utvändigt. Samma typ av färgglada glaserade takpannor på taket till Stefansdomen i Wien, finns även på taket till Matyaskyrkan här. Från utsiktsplatsen ser man ut över floden Donau med sina fem innerstadsbroar och i stort sett har man utsikt över hela Pest-sidan. Det är en vacker huvudstad, men mest imponerande är nog parlamentet, som är en enorm byggnad vid Donau.

Precis som i Wien är det gott om caféer. I Budapest är Café Gerbaud från 1858, det mest kända och det kan ju vara intressant att känna till att det finns inga Budapestbakelser i Budapest! Budapestbakelsen skapades av den svenske konditorn Ingvar Strid.

Följer man den längsta gatan i centrala Budapest- Andrássyavenyn, så slutar den just vid Hjältarnas torg. Där finns Milleniemonumentet från 1896. De magyariska sju stammarnas hövdingar som grundade Ungern på 800-talet har förevigats och likaså fjorton statsmän som format den ungerska nationen. Mitt på torget står en hög kolonn med ärkeängeln Gabriel på toppen. Den guidade stadsturen avslutade där med ett fotostopp innan det var dags att åka tillbaks till fartyget.

På kvällen var det dags för ungersk folkloreshow. Otroligt skickliga dansare till medryckande musik. Man önskar att man själv hade haft den energin i benen som danstruppen hade!

Dag 4

Nästa dag ankom vi till Slovakiens huvudstad Bratislava vid lunchtid. Efter en god lunch ombord var det stadstur på programmet. Med buss togs vi till Bratislavas slott för att njuta av utsikten och se slottet utvändigt. Därefter vidare till Gamla Stan och utforska gränderna till fots. Vi gick igenom den enda bevarade stadsporten från medeltiden- St Mikaelsporten och passerade ett antal historiska byggnader, men det som kanske fastnar bäst i minnet från Bratislava är nog alla skojiga statyer! Dom mest fotograferade är- Gubben med hatten- dandyn Scöner Naci och vägarbetaren som sticker upp huvudet ur en avloppslucka i gatan. Det sägs att man får lycka i livet om man gnider på vägarbetarens hjälm. Den är blankare än resten av statyn så det är många som prövar lyckan!

På kvällen var det galamiddag ombord och kvällen till ära var serveringspersonalen väldigt uppsnofsad med handskar och vita uniformer. Behöver jag nämna att maten var fantastisk?

Fartyget lämnade Bratislava på kvällen och kaptenen styrde tillbaks mot Wien. De tre huvudstäderna: Wien, Budapest och Bratislava liknar varandra- men allra finast är nog Wien enligt mig!

Dag 5

En sista frukost ombord på fartyget innan avfärd till Wiens flygplats för hemresa.

Tänk att man kan hinna med så mycket på kort tid!

Sista från bloggen