Marie och VSOE

En "bucketlist" resa

Publicerad: 22. augusti 2019

Orientexpressen - en resa i historien

Orientexpressen över dagen

När jag fick möjligheten att följa med på Orientexpressen så fanns det inte några som helst tvivel! Den ikoniska tågresan som länge stått på min bucketlist låg framför mina fötter.

Destination Paris och Hotel Westminster

Sträckan som jag skulle få pröva va mellan Paris och London. Tisdag eftermiddag 17.45 avgick Air France ifrån Landvetter mot Paris. Flyget landade strax innan 20.00, och jag hade fått tips om hur man smidigast kunde ta sig till Paris, det blev taxi.

Detta luxuösa hotell ligger i hjärtat av Paris. Hôtel Westminster ligger mellan den historiska Opera Garnier och Place Vendome på den berömda gatan "Rue De la Paix", och är en skimrande pärla bland hotell i stadens centrum. Detta lyxhotell, som är inramat av klassisk Haussmannian-arkitektur i nästan 200 år, med sin tidlösa karaktär och designestetik har varit den föredragna platsen att bo i hjärtat av Paris bland kräsna resenärer såväl som kungligheter som hertigen av Westminster, som de hedrar med hans namn.

Hôtel Westminster har gångavstånd till stadens mest kända museer, monument och sevärdheter i det raffinerade shopping-, mode- och nöjesdistriktet. Jag checkade in och möttes av fantastisk personal i receptionen. Jag frågade efter en närliggande restaurang som serverade bra mat, gärna ostron, då lite av min dröm va att få äta ostron i Paris. Jag kanske inte har skrivit det innan, men detta är mitt första Paris besök, och klockan är redan 21:00 på kvällen.

Att göra Paris på 3 timmar

Restaurangen som de rekommenderade va Flottes, och jag fick snabbt ett litet bord på trottoarkanten. Jag beställde in ostron, en blandad charkuteribricka med ost samt ett glas vin. När maten va intagen så va klockan ca. 22:00. Jag bestämde mig för att starta med ett besök på Louvren och Triumfbågen då båda sevärdheterna låg ca. 1 km ifrån restaurangen.

Efteråt gick jag ängs Seine och mot Eiffeltornet. Jag nöjde mig med att stanna ca. 2 km ifrån detta ståtliga torn för att ta ett par kort, timmen började bli sen och jag supertrött efter en lång dag! Jag somnade snabbt i min supersköna säng!

+2
+1

Orientexpressen

Äntligen så va det dags. Klockan 08:00 tog jag en taxi till tågstationen: Gare de l'Est. Mitt tåg orientexpressen skulle först avgå 09:19. Ankomsttavlan visade att det redan skulle ankomma vida 08:17, så jag gick till perrong 5 för att möta tåget. När jag gick ut på perrongen så va det en man som vinkade till mig och det visade sig att han va VSOE:s (Venice simplon orient express) värd på perrongen. Han hälsade mig välkommen och frågade om han fick ta mitt bagage. Jag fick även ett boardingpass. PÅ VSOE fick jag vagn C kupe 1 och 2. Buss nummer 2 mellan Frankrike-England, och vagn Vera plats 11 på British Pullman.

Väl ombord möttes vi av Enrique vår Steward, som hälsade mig välkommen med den röda mattan. Han visade mig till min kupe och frågade om jag ville ha en kopp kaffe eller ett glas Champagne. Jag svarade snabbt, ett glas Champagne tack! Vilken start på dagen, klockan är knappt 09:00. När tåget väl började rull ut exakt på tid 09:19, kom Enrique tillbaka för att berätta lite om kupens faciliteter och om dagen kort. Efter "genomgången" så bestämde jag mig för att gå runt och kika i tåget. När jag kom till barvagnen så va jag nästan ensam med bartendern Marco som berättade att han kom ifrån södra Italien, Puglia. De övriga gästerna ombord gick ju ombord dagen innan i Venedig, och jag tror att de va inne i sina kuper och åt sin frukost.

+6
+5

Eftersom jag va på en visningsresa så hade jag ett bokat möte med Francesco, assisterande tåg manager. Han ville visa mig runt, och berätta lite om historien runtomkring detta mytomspunna tåg. Tåget består av 18 vagnar. 12 sovvagnar, 3 restaurangvagnar, 1 barvagn samt 2 sovvagnar för personalen. Varje vagn har för tillfället 9 kupéer, utan vagnen med de 3 st. Grand Suites, den jag fick se hette Istanbul, de andra två heter Paris och Venice. En vanlig kupé har en soffa som på kvällen bäddas upp till en våningssäng, en stängd vrå med handfat. Det finns inga duschar ombord, utöver i Grand Suites.

Restaurangvagn: 4095 L’OrientalByggt av Birmingham Railway Carriage and Wagon Company 1927 startades som en Pullman Kitchen Vagn. Den har ett orientaliskt tema med väggpaneler i kinesisk stil.Restaurangvagn: 4110 Etoile du NordByggdes av Birmingham Railway Carriage and Wagon Company 1926 för att betjäna på Etoile du Nord Pullman Train.Restaurangvagn: 4141 Côte d’Azur Byggt 1929 och var ursprungligen en 1: a klass Pullman-bvagn som användes på Cote d’Azur Pullman Express. Vagnen har utsmyckade glaspaneler av René Lalique.

Brunch med sittning 11:15

Även för mig är det lite tidigt med brunch redan 11:15, MEN, den tanken va ju som bortblåst när maten börjades att serveras. Förrätten bestod av en lättrörd äggröra med lax. Helt fantastiskt. Huvudrätten bestod av en halvhummer med en galet smakfull och len sås. Efterrätten bestod av glas i ett slags mandel flarn. Helt ok, men enligt mitt tycke inte en WOW upplevelse. Nu är jag ju iof en person som föredrar förrätt också. Efter lunchen fanns det lite tid innan tåget kom fram till Calais Ville Station 13:19.

Eurotunnel mellan Calais - Folkstone

När vi kom fram till vårt sista stopp med VSOE så fick vi gå av tåget och gå på den bussen vi redan hade fått information om vid påstigningen i Paris. Vi va på väg mot Coquelles och terminalen för Eurotunneln samt passkontroll. Under bussresan som tog ca. 50 minuter blev vi serverade fint engelskt "bubbel" ifrån Kent samt lite snacks. För att vara helt ärlig så hade jag aldrig riktigt funderat på hur man åker igenom tunneln, utan bara antagit att det är med bussen på en vanlig väg. Men det va ju helt fel. Vi skulle köra ombord på ett biltåg som fraktade oss över. Dessa tider förbokades innan, och det va noga att se till att man va på plats i tid. När vi väl va framme på den engelska sidan så körde vi till Folkestone där vi väntade in British Pullman tåget till tonerna av ett jazzband som spelade.

British Pullman och afternoon tea

Den sista biten mot London tillbringade vi i vagnen VERA där vi satt i en fin restaurangvagn med vita linnedukar för att bli serverade afternoon tea. Tåget gick sakta in mot Victoria station där vi anlände 17.45

Övernattning på London Gatwick South Terminal

Eftersom tåget kom in på Victoria Station så hade jag förbokat biljett till Gatwick Express. Jag kom med på ett tåg strax efter 18, och va framme på Gatwick South Terminal runt 19.00. Jag va tvungen att övernatta då jag redan hemifrån visste att jag inte skulle nå det sista flyget till Göteborg. ett prisvärt alternativ va Hilton på flygplatsen. Det va lätt och smidigt att hitta hit, och underlättade väldigt mycket på morgon därpå!

En dröm har gått i uppfyllelse

Eter att fått chansen att prova denna unika upplevelse, så känner jag att jag har fått mersmak! Nästa resa får helt enkelt bli London - Istanbul (Ha Ha i min dröm kanske).

Tips på hur man kan ta sig ifrån flygplatsen....

Taxi har fast pris / 50€ per väg från CDG (följ taxi skyltar, fråga om dom tar kort och bekräfta priset innan du sätter dig). Med Bus : Roissy bus: 12,50€ per person till Opera.https://www.parisaeroport.fr/e...Metro / Tog (RER) – du skall byta tåg i Châtelet och stoppa i Auber St. För att komma till vårt hotell så kunde vi använda oss av Metros linjer 3,7 och 8 . Jag bestämde mig för det första alternativet då klockan tickade på. När klockan va 20.37 anlände jag till hotellet, Hôtel Westminster, 37 minuter senare än jag hade landat på CDG.

Sista från bloggen